研究活動

プログラム

2007年- 
MUSCATプロジェクト
https://www.okayama-muscat.jp/
(CMEI副センター長である片岡教授が2023年3月までプロジェクト責任者を務め、2023年4月以降はプロジェクト顧問として参画しています)

2021年4月 – 2024年3月
女性医師支援が職場の意識と働き方、地域医療に及ぼす影響についての解析
日本学術振興会  科学研究費助成事業 基盤研究(C)  基盤研究(C)
https://kaken.nii.ac.jp/ja/grant/KAKENHI-PROJECT-21K01860
(CMEI副センター長である片岡教授が研究代表者を務めました)

2021年4月 – 2025年3月
理系アカデミアのパワハラ・アカハラ尺度の開発
日本学術振興会  科学研究費助成事業 基盤研究(B)  基盤研究(B)
https://kaken.nii.ac.jp/ja/grant/KAKENHI-PROJECT-21H03171/
(CMEI副センター長である片岡教授が研究分担者を務めています)

2024年4月 – 2027年3月
医学生のempathyを涵養する教育と総合診療医志向に関する全国調査及び介入研究
日本学術振興会  科学研究費助成事業 基盤研究(C)  基盤研究(C)
https://kaken.nii.ac.jp/ja/grant/KAKENHI-PROJECT-24K13315/

医学教育研究紹介

Eleven years of data on the Jefferson Scale of Empathy – medical student version: Japanese norm data and tentative cutoff scores 
Hitomi U. Kataoka, Akiko Tokinobu, Chikako Fujii, Mayu Watanabe, Mikako Obika
BMC Medical Education 23(1) 81-81 2023年2月2日

Differences in Stress Perception of Medical Students Depending on In-Person Communication and Online Communication during the COVID-19 Pandemic: A Japanese Cross-Sectional Survey.
Kazuki Tokumasu, Yoshito Nishimura, Yoko Sakamoto, Mikako Obika, Hitomi Kataoka, Fumio Otsuka
International journal of environmental research and public health 20(2) 2023年1月15日 

Representation of Gender and Postgraduate Experience Among Professional Medical Society Boards in Japan.
Takashi Watari, Ashwin Gupta, Hitomi Kataoka
JAMA network open 5(12) e2247548 2022年12月1日 

地域医療を実践する内科医とは 具体的な地域医療活動 地域医療におけるキャリア形成
片岡仁美
日本内科学会誌 111(5) 971-976 2022年5月

The effect of Humanitude care methodology on improving empathy: a six-year longitudinal study of medical students in Japan.
Yusuke Fukuyasu, Hitomi U Kataoka, Miwako Honda, Toshihide Iwase, Hiroko Ogawa, Masaru Sato, Mayu Watanabe, Chikako Fujii, Jun Wada, Jennifer DeSantis …
BMC medical education 21(1) 316-316 2021年6月4日

Impact of the COVID-19 Pandemic on the Psychological Distress of Medical Students in Japan: Cross-sectional Survey Study. 
Yoshito Nishimura, Kanako Ochi, Kazuki Tokumasu, Mikako Obika, Hideharu Hagiya, Hitomi Kataoka, Fumio Otsuka
Journal of medical Internet research 23(2) e25232 2021年2月18日

【パンデミック下の医学教育-現在進行形の実践報告-】オンライン授業 COVID-19によるパンデミック下での医学科5年生に対するオンラインを用いたプロフェッショナリズム・行動科学教育
三好 智子, 山根 正修, 小崎 吉訓, 片岡 仁美, 横田 雄也, 光田 栄子, 越智 可奈子, 小比賀 美香子, 伊野 英男, 松川 昭博 …
医学教育 51(3) 279-281 2020年6月

Effects on postgraduate-year-I residents of simulation-based learning compared to traditional lecture-style education led by postgraduate-year-II residents: a pilot study.
Akira Yamamoto, Mikako Obika, Yasuhiro Mandai, Taku Murakami, Tomoko Miyoshi, Hideo Ino, Hitomi Kataoka, Fumio Otsuka
BMC medical education 19(1) 87-87 2019年3月20日