プログラム
2025年4月 – 2027年3月
医療者のためのAI指導者による振り返り能力の育成教材の開発とその効果の検証
日本学術振興会 科学研究費助成事業 基盤研究(C) 基盤研究(C)
https://kaken.nii.ac.jp/ja/grant/KAKENHI-PROJECT-25K13411/
2025年7月 – 2026年3月
医学生の共感性が診療参加型臨床実習や学問への モチベーションとバーンアウト耐性に及ぼす影響 ~機械学習を用いた分析と提案~
一般財団法人 藤原記念財団 令和7年度少壮研究者奨励金
2024年4月 – 2027年3月
医学生のempathyを涵養する教育と総合診療医志向に関する全国調査及び介入研究
日本学術振興会 科学研究費助成事業 基盤研究(C) 基盤研究(C)
https://kaken.nii.ac.jp/ja/grant/KAKENHI-PROJECT-24K13315/
2021年4月 – 2025年3月
理系アカデミアのパワハラ・アカハラ尺度の開発
日本学術振興会 科学研究費助成事業 基盤研究(B) 基盤研究(B)
https://kaken.nii.ac.jp/ja/grant/KAKENHI-PROJECT-21H03171/
(CMEI副センター長である片岡教授が研究分担者を務めています)
2021年4月 – 2024年3月
女性医師支援が職場の意識と働き方、地域医療に及ぼす影響についての解析
日本学術振興会 科学研究費助成事業 基盤研究(C) 基盤研究(C)
https://kaken.nii.ac.jp/ja/grant/KAKENHI-PROJECT-21K01860
(CMEI副センター長である片岡教授が研究代表者を務めました)
医学教育研究紹介
Dialogue with the public: A catalyst for professional identity formation in medical students.
Masashi Ikuno, Akiko Tokinobu, Tomoko Miyoshi, Hitomi Kataoka
PloS one 20(6) e0324506 2025年
Effectiveness of professional-identity-formation and clinical communication-skills programs on medical students’ empathy in the COVID-19 context: comparison between pre-pandemic in-person classes and during-pandemic online classes.
Kataoka H, Tokinobu A, Fujii C, Watanabe M, Obika M
BMC Medical Education 25(1) 39 2025年1月9日
Eleven years of data on the Jefferson Scale of Empathy – medical student version: Japanese norm data and tentative cutoff scores
Hitomi U. Kataoka, Akiko Tokinobu, Chikako Fujii, Mayu Watanabe, Mikako Obika
BMC Medical Education 23(1) 81-81 2023年2月2日
Differences in Stress Perception of Medical Students Depending on In-Person Communication and Online Communication during the COVID-19 Pandemic: A Japanese Cross-Sectional Survey.
Kazuki Tokumasu, Yoshito Nishimura, Yoko Sakamoto, Mikako Obika, Hitomi Kataoka, Fumio Otsuka
International journal of environmental research and public health 20(2) 2023年1月15日
Representation of Gender and Postgraduate Experience Among Professional Medical Society Boards in Japan.
Takashi Watari, Ashwin Gupta, Hitomi Kataoka
JAMA network open 5(12) e2247548 2022年12月1日
地域医療を実践する内科医とは 具体的な地域医療活動 地域医療におけるキャリア形成
片岡仁美
日本内科学会誌 111(5) 971-976 2022年5月
The effect of Humanitude care methodology on improving empathy: a six-year longitudinal study of medical students in Japan.
Yusuke Fukuyasu, Hitomi U Kataoka, Miwako Honda, Toshihide Iwase, Hiroko Ogawa, Masaru Sato, Mayu Watanabe, Chikako Fujii, Jun Wada, Jennifer DeSantis …
BMC medical education 21(1) 316-316 2021年6月4日
Impact of the COVID-19 Pandemic on the Psychological Distress of Medical Students in Japan: Cross-sectional Survey Study.
Yoshito Nishimura, Kanako Ochi, Kazuki Tokumasu, Mikako Obika, Hideharu Hagiya, Hitomi Kataoka, Fumio Otsuka
Journal of medical Internet research 23(2) e25232 2021年2月18日
【パンデミック下の医学教育-現在進行形の実践報告-】オンライン授業 COVID-19によるパンデミック下での医学科5年生に対するオンラインを用いたプロフェッショナリズム・行動科学教育
三好 智子, 山根 正修, 小崎 吉訓, 片岡 仁美, 横田 雄也, 光田 栄子, 越智 可奈子, 小比賀 美香子, 伊野 英男, 松川 昭博 …
医学教育 51(3) 279-281 2020年6月
Effects on postgraduate-year-I residents of simulation-based learning compared to traditional lecture-style education led by postgraduate-year-II residents: a pilot study.
Akira Yamamoto, Mikako Obika, Yasuhiro Mandai, Taku Murakami, Tomoko Miyoshi, Hideo Ino, Hitomi Kataoka, Fumio Otsuka
BMC medical education 19(1) 87-87 2019年3月20日